راهنمای خرید کالاهای برقیمقالات و تازه های تکنولوژی

کابل فیلدباس چیست | مقایسه کابل های مدباس و پروفیباس

کابل فیلدباس چیست و چه تفاوتی با کابل مدباس و پروفیباس دارد؟ کابل فیلدباس یک تکنولوژی جدید در صنعت سیم و کابل برق است که امروزه در بسیاری از شبکه های کامپیوتری و کارخانجات صنعتی به کار گرفته می شود.

واژه فیلدباس از دو بخش فیلد و باس ساخته شده است. واژه باس اغلب در علوم مربوط به کامپیوتر کاربرد دارد. واژه فیلد هم در دنیای صنعت به کار گرفته می شود. فیلد به یک محدوده جغرافیایی یا یک مفهوم گفته می شود که به صورت الکتریکی یا نوری واحدهای مختلف کارخانه را به هم مربوط می کند. هدف آن هم انتقال اطلاعات بین اجرای مختلف است. فیلدباس تجهیزات مربوط به کنترل را به اجزای دیگر یعنی سنسورها، موتورهای الکتریکی، محرک ها، شیرها و کنتاکتورها، کلید های قطع و وصل و دیگر موارد متصل می کند.

به هر نوع باس bus که سیستم کنترل مرکزی یا تجهیزات داخلی را به هم متصل کند، فیلد باس می گویند.

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که کابل فیلدباس چیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی این کابل و تفاوت آن با مدل های مدباس و پروفیباس می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

  • معرفی کابل فیلدباس
  • کاربرد فیلد باس
  • مزایای کابل فیلدباس
  • انواع کابل های فیلد باس
  • جمع بندی

معرفی کابل فیلدباس

در ابتدا به سوال کابل فیلدباس چیست پاسخ خواهیم دارد. در یک سیستم متمرکز حسگرهای مختلف به سیستم مانیتورینگ مستقیماً متصل هستند. در یک سیستم بزرگ تر تعداد ورودی و خروجی ها بسیار زیاد است و از ظرفیت کامپیوتر نیز بیشتر می شود. به همین دلیل اخذ اطلاعات از ورودی ها در هر دوره افزایش پیدا می کند. این سیستم ها با اشکال هایی همچون عدم انعطاف پذیری، هزینه نصب و ارتقا زیاد، عدم امکان به روز رسانی و دیگر موارد مواجه می شوند.

به همین دلیل وظایف مختلف در سیستم توزیع و تقسیم می شود. در سیستم هایی که وظایف توزیع شده اند، تصمیم گیری ها به شکل محلی صورت می گیرد. همچنین چند نقطه کنترلی وجود در این سیستم ها وجود دارد که به شکل مستقل از هم عمل می کنند اما به هم ارتباط دارند.

در سیستم های توزیعی دستگاه های لایه پایینی مطابق با برنامه ریزی کاربرد تنظیم می شوند و هوشمند عمل می کنند. این دستگاه ها باید از طریق شبکه با دیگر اجزا ارتباط برقرار کنند و به ابزار ذخیره سازی اطلاعات دسترسی داشته باشند. این وظیفه برعهده کابل های فیلد باس است.

کابل فیلدباس چیست

کاربرد فیلد باس

حال که دانستیم کابل فیلدباس چیست به بررسی کاربردهای این کابل ها می پردازیم. تکنولوژی فیلد باس کمک می کند که شخص بتواند به راحتی سیگنال های مختلف را بین تجهیزات ابزار دقیق و اتاق کنترل منتقل کند. به کمک این تکنولوژی تنها به کمک یک جفت سیم می توان امکان تغذیه تجهیزات مورد نظر را فراهم کرد. به کمک فیلدباس می توان سیستم های صنعتی و کارخانه ای را به هم متصل کرد.

این تکنولوژی هزینه های مجموعه را کاهش می دهد. به عنوان مثال هزینه کابل کشی، اتصالات، پنل های نگهدارنده کابل های بی شمار، مخارج نیروی انسانی و دیگر موارد تا حد زیادی کم می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا